May 23, 2011

Sweet Holiday

 

Assalamualaikum…

Cuti sudah tamat, tapi kemanisannya masih terasa.

Ala rasanya macam puding jagung yang aku buat masa cuti aritu. Haha

Mak suka betul puding jagung tu.

Hari tu, mak cuti daripada memasak. So anaknya yang ambil alih aka Aku la tu. Aku la Amira.

Cey, da lama tak masak. entah sedap entah tak. Nasib baik ada mak. Mak betulkan mana yang salah. Terima kasih mak.

Hari itu, aku masak bee hoon tom yam. Boley la.

Ayah kata…………

“Ok la ni…” yesssssssss ke ayah saja nak ambil hati aku ni?

tapi kalau tanya adik mesti dia cakap …………….

“Bolehlah nak buat kenyang.” cetttttttttttt hahaha nak buat macam mana lagi kan, akak kau ni dah lama tak masuk dapur.

Tapikan sekali sekala  masuk dapur ni best jugak. Try menu-menu baru kan. Macam mak cakap, memasak ni macam men campak-campak je dalam kuali tu. Then siap. Da boley makan.

Lepas siap tom yam tadi, aku pun google cara-cara buat puding jagung dekat my resepi. Aku tengok kat rumah ada jagung tin, ada tepung kastard, ada gula. Susu cair je takde. Hah boleh buat ni.

So aku pun bergegas pakai tudung dan pergi ke kedai Cik Yong. (kedai ni act rumah tapi dia buat jadi kedai, do macam rumah kedai je. hehe)

Dalam perjalanan tu, cey macam jauh je kan. padahal selang lbey kurang 8 rumah je. haha. Aku teringat pulak, Cik Tiea Ibrahim nak makan kek batik. So sampai je kedai Cik Yong. Aku beli biskut Merry RM2 dan susu cair.

Ok da jom balik.

Resepi dia senang je.

1 cawan tepung kastard

3/4 cawan gula

1 cawan jagung

1 cawan susu cair.

3 cawan air

Masukkan kesemua bahan di atas dan kacau sehingga pekat atau dalam bahasa saintifik dia until viscosity dia tinggi. haha cey viscosity konon.

Then bila da pekat likat, masukkan dalam acuan. Aku pakai loyang je. Senang.

Then biarkan sejuk dulu, lepastu baru masuk dalam peti sejuk.

Lepas dalam 1jam ke 2 jam. Dah boleh makan. Yeahhhhhh

Image1140 

Kawan-kawan dekat My Resipi ni banyak gila food yang oleh kita cuba. dessert pon ada. So try2 la buat. Sekali sekala balik rumah dan masak memang menyeronokkan.

Kita suka, mak lagi suka. hehe.

wuwuw nak balik rumah lagi.

2 comments: