Feb 22, 2011

Blood Donation~

darah ohh darah


Assalamualaikum
Monkey Emoticons

Ok say Congrats to me!
nak tahu kenapa??
haha
hari ni aku berjaya donate blood

Dah lama actually nak donate
tapi ingat kan aku ni xboleh 
sebab ade allergic 
udang laut tu.
aku pun pelik macam mana lah aku boleh ade allergic
sedangkan mak dan ayah tak ada pon
ntahlah
nasib kot.
Dahlah udang tu fav aku
tapi bila makan udang yang mak beli kat pasar tu
tak ada hal lah pulak.
musykil musykil
Monkey Icons

Hah cakap pasal derma darah ni
hari ni memang aku excited betul nak pergi derma
almaklumlah
first time lah katakan.


Procedure dia macam ni:

1 Isi borang. 
Tick lah mana yang sepatutnya

2 cek berat 
kalau ni aku tak pas pelik la kan.
hahahaha

3 Blood Pressure
yang ni pon aku pas.

4 Doktor tanya-tanya sikit tapi macam dalam borang tu je dia tanya.

5 Cek darah
Ok yang ni paling penting lah. Dia nak tengok, kita ni boleh ke tak derma darah.
Dia cucuk sikit jari aku dengan jarum, then dia sedut darah tu guna yang macam kat lab tu, dropper.
Lepas itu, nurse tu titik kan darah aku tu dekat liquid ape tah, then darah aku mcm tenggelam.
Kalau tenggelam maknanya success. hehe Kalau timbul means failed.

6 Jenis darah
Ada baki darah yang disedut tadi tu, nurse tu letak atas cermin lutsinar, then dia letak liquid ape tah. Aku lupe la nama dia. Almaklumlah dah lama tak belajar biology. Tapi yang penting warna kuning dan biru. Lepas diuji, Darah aku jenis B.

7 Derma darah
Ok yang ni aku kena baring atas katil. nurse tu tanya tangan kanan ke tangan kiri? 
Aku cakap tangan kiri. hehe. 
Then nurse cari urat, pastu letak bius. Kemudian dia cucuk lahh.
300ml keluar. hehe.

8 berehat
Lepas habis 300ml, aku dikehendaki berehat.
 jangan bangun terus.
 Takut nanti pitam pulak.
Alhamdulillah, aku tak pening.
Boleh pulak lepas balik tu aku pergi Gim.
ish ish nasib baik tak pengsan.


Tapi kan, setiap orang effectnye lain.
Ada orang akan pening.
Ada orang tak.
so depends on orang lah senang kan.

Okay itu jelah, procedurenye.
Best jugak derma darah ni.
Siap dapat Air milo kotak dengan biskut tiger lagi.
dan tak lupa juga ubat untuk membanyakkan haemoglobin.
haemoglobin bukan hemo hemo yer.
hehe
Monkey Winks

Fyi, lepas sekali derma darah,
Kita tak boleh derma esok atau lusa.
Kita mesti tunggu dalam masa 3 bulan.
Then baru boleh derma darah semula.
Ini untuk darah kita menghasilkan lebih banyak haemoglobin.
sebab tu lah kita kena makan ubat tu.
ada paham??

Ok lah da puas excited dah
=)
jejommmm pergi donate blood.
Tak sakit ponnn.
Monkey Emoticons Yoyo


4 comments:

  1. boo~~kuno gile~~org da lame da taw psl donate2 blood ni..boo~~

    ReplyDelete
  2. terima kasihh.
    aah lambat giler kan aku donate blood.

    ReplyDelete
  3. tp x pe..still ko sempat lg derma..experience..da tua seksok ley cite kat anak cucu ko..haha..

    ReplyDelete
  4. agak la. aku soh cucu aku bc blog ni je.

    ReplyDelete